Polityka bagażowa Wizz Air i Ryanair – co musisz wiedzieć, zanim spakujesz bagaż podręczny
Bagaż podręczny do samolotu potrafi spędzić sen z powiek każdego początkującego podróżnika. Dlatego, zanim klikniesz „kup bilet”, zatrzymaj się na chwilę i sprawdź, jak wygląda polityka bagażowa linii lotniczych, z których korzystasz. W czasach, gdy każda torba może oznaczać dodatkową opłatę, znajomość zasad dotyczących bagażu podręcznego i rejestrowanego pozwala uniknąć stresu i… straty sporej kasy.
Wizz Air i Ryanair to dwie najpopularniejsze tanie linie w Europie – a jednocześnie te, które najczęściej zmieniają swoje regulaminy. Dlatego warto wiedzieć: ile kosztuje bagaż w samolocie, jakie ma wymiary bagaż kabinowy, co można zabrać na pokład i co zrobić, gdy twój plecak nie przejdzie testu na bramce.
Jak wygląda polityka bagażowa Wizz Air?
Masz bilet na lot linią Wizz Air i właśnie się dowiedziałaś, że „darmowy bagaż” to… raczej wersja demo? Że to istne maleństwo? (Zapewniam cię, że nie! Cały e-book o pakowaniu poświęciłam na to, by udowodnić, że z małym plecakiem można lecieć nawet na tygodniowe wakacje). Wizz Air, tak samo jak inne tanie linie lotnicze, ma konkretne przepisy dotyczące przewozu bagażu. I warto się z nimi zapoznać jeszcze przed kupnem biletu.
- Darmowy bagaż podręczny Wizz Air
W podstawowej taryfie możesz zabrać jedną małą torbę osobistą (np. plecak lub torbę na laptopa), która musi zmieścić się pod fotelem. Jej maksymalne wymiary to 40 x 30 x 20 cm. I nic poza tym! Żadnej torebki, nerki, reklamówki z Biedronki. Nawet zabranie poduszki wypełnionej ciuchami bywa teraz ryzykowne.
- Opcja Wizz Priority
Dzięki niej można zabrać na pokład dwie sztuki bagażu: małą torbę (40 × 30 × 20 cm) oraz walizkę kabinową o wymiarach do 55 × 40 x 23 cm, max 10 kg. Cena tej opcji zależy od lotu, ale zwykle to dodatkowo od 40 do 150 zł w jedną stronę. Opłaca się najbardziej, jeśli nie chcesz oddawać niczego do luku, aby uniknąć kolejek przy odbiorze bagażu. Jednak samo priorytetowe wejście na pokład to dla mnie ściema: i tak wszyscy razem tłoczą się w rękawie albo na płycie lotniska, a do samolotu pierwszy wchodzi ten, kto jest sprawniejszy. Poza tym, czy to taka atrakcja siedzieć w samolocie i czekać, aż wszyscy inni się do niego wpakują? Chociaż kocham samoloty, to dla mnie żadna frajda – lepiej wsiadać na chwilę przed tym, jak zacznie kołować.
- Bagaż rejestrowany
Do biletu Wizz Air można dokupić bagaż rejestrowany (nadawany przy stanowisku): 10 kg za ok. 70–150 zł w jedną stronę, 20 kg – zazwyczaj 120–200 zł, a nawet 32 kg – dla tych, co pakują się jak na przeprowadzkę, od 200 zł wzwyż.
Kiedy kupujesz bilety, zawsze możesz sprawdzić, jaka cena wyskakuje, gdy wybierasz Wizz Priority, a jaka dla zwykłego biletu z walizką. Czasem opłaca się wziąć priorytet, a ograniczyć ilość bagażu.
Ja latam od 2 lat wyłącznie z plecakiem i nigdy nie dopłacam. Kompaktowe pakowanie bywa sztuką, ale można się jej nauczyć.
Jak wygląda polityka bagażowa Ryanair?
Ryanair słynie z tego, że dokładnie sprawdza wymiary bagaży i jest przy tym bezlitosny. Dlatego warto ściśle trzymać się regulaminu i wymagań przewoźnika, a nie rozpaczać w momencie, kiedy obsługa lotniska nałoży kary.
- Darmowy bagaż podręczny Ryanair
Każdy pasażer może zabrać na pokład jedną małą torbę osobistą lub plecak o maksymalnych wymiarach 40 × 20 × 30 cm. Bagaż Ryanair musi zmieścić się pod fotelem z przodu. Obsługa wpuszczająca do samolotu może nakazać umieszczenie bagażu w specjalnym mierniku przy bramce. Jeśli się nie zmieści albo będzie wystawać, to zostanie oznaczony i umieszczony w luku bagażowym, a dodatkowo obsługa doliczy opłatę nawet do 60 euro. To często więcej, niż kosztuje sam bilet!
- Opcja Priority & 2 Cabin bags
Działa podobnie, jak opcja w Wizz Air. Za dodatkową opłatą, oprócz torby osobistej, można zabrać na pokład dodatkową torbę lub walizkę kabinową o wymiarach do 55 × 40 × 20 cm i wadze do 10 kg. Jednak liczba takich miejsc jest ograniczona do 100 na lot. Jeśli wiesz, że nie zmieścisz wszystkiego do plecaka, wykup tę opcję w momencie, gdy bukujesz bilety lub przed odprawą/w jej trakcie.
- Dodatkowy bagaż rejestrowany
Można dokupić bagaż rejestrowany o wadze 10 kg lub 20 kg. Należy nadać go przy stanowisku odprawy przed kontrolą bezpieczeństwa. Bagaż rejestrowany 10 kg kosztuje od ok. 70 do 130 zł w jedną stronę, zależnie od trasy, terminu i tego, jak wcześnie się go kupuje (chociaż czasami są też promocje na walizki). Bagaż rejestrowany 20 kg kosztuje najczęściej od 120 do 230 zł w jedną stronę (czasem więcej, jeśli chcesz za niego zapłacić dopiero na lotnisku).
Tutaj także najtaniej jest kupić bagaż od razu podczas rezerwowania biletu, jednak możesz to zrobić również później, np. gdy uznasz, że jednak będzie potrzebny.
Z własnego doświadczenia wiem, że tygodniowy wyjazd z małym bagażem podręcznym jest jak najbardziej możliwy. Dlatego latam tak tanio! Kluczem jest odpowiednie przygotowanie i świadome pakowanie. Dzięki temu unikniesz dodatkowych opłat i stresu związanego z bagażem.
A co, jeśli plecak nie przejdzie testu na bramce?
Próbowałaś spakować się na tydzień do plecaka wielkości pudełka na buty, a mimo to, gdy wkładasz go do tej metalowej kratki przy bramce, on nie wchodzi? Albo wchodzi tylko po siłowym dociskaniu kolanem i modlitwie, a obsługa z Ryanair jest nieugięta? Można spróbować go przepakować, np. wyjąć z niego kurtkę albo wyrzucić część zapasów jedzenia lub bidon z wodą. To boli, ale to, co wyrzucisz, zwykle jest mniej cenne od tej kasy, którą pobiorą ci z karty. Kiedyś czytałam, że klientka tanich linii lotniczych dopłaciła 260 zł za to, że z bocznej kieszeni plecaka wystawał jej termos na wodę. Zamiast go wyrzucić, zapłaciła 260 zł. Zdrowy rozsądek chyba zostawiła w domu.
Jeśli po przepakowaniu plecak wciąż się nie mieści, trzeba będzie zapłacić za bagaż kabinowy lub nadać plecak do luku. Kosztuje to różnie, ale zwykle niemało, bo 35–60 euro – w zależności od linii i lotniska. Nie upieraj się, że masz „plecak zgodny z regulaminem”, jeśli wyraźnie jest większy. Jeżeli linia lotnicza określa, że bezpłatny podręczny bagaż ma mieć 40 x 20 x 30, a ty masz 41 i ten centymetr wystaje, to obsługa lotniska ma ostatnie słowo. Nie przyzwyczajaj się też nigdy do tych konkretnych wymiarów! Zawsze przed lotem sprawdź, czy nic się nie zmieniło – czy linia znowu nie zaostrzyła (albo czy nie poluzowała!) zasad. Najlepiej podróżować lekko i nie kombinować z torbą, która „może przejdzie”.

FAQ – najczęstsze pytania o bagaż w tanich liniach lotniczych
1. Jakie są wymiary bagażu pod siedzenie?
Zarówno Wizz Air, jak i Ryanair pozwalają zabrać mały bagaż osobisty o wymiarach do 40 × 30 × 20 cm, który musi zmieścić się pod fotelem przed Tobą. To może być mały plecak, torba na laptopa lub shopperka. Jeśli bagaż nie mieści się w tym limicie, obsługa może nakazać dopłatę lub przeniesienie go do luku bagażowego. Warto przed podróżą zmierzyć plecak i nie ryzykować centymetra ponad limit.
2. Co można zabrać do bagażu podręcznego?
Można przewozić kosmetyki w butelkach do 100 ml, dokumenty, elektronikę, jedzenie stałe i małe napoje kupione PO kontroli bezpieczeństwa. Płyny trzeba zapakować do przezroczystej torebki o pojemności do 1 litra.
3. Ile kosztuje bagaż w samolocie?
Ceny zależą od trasy i terminu, ale w tanich liniach to zwykle od 70 zł za 10 kg do 250 zł za 20 kg. Najtaniej kupić bagaż przy rezerwacji biletu online.
4. Czy można mieć dwie torby w Ryanair lub Wizz Air?
Tak, ale tylko po wykupieniu opcji Priority. Wtedy można zabrać torbę pod siedzenie (40 × 30 × 20 cm) i walizkę kabinową (55 × 40 × 23 cm).
5. Co zrobić, jeśli bagaż nie zmieści się do miernika?
Można wyjąć część rzeczy, np. kurtkę albo sprzęt elektroniczny (włożyć do kieszeni), albo po prostu: zapłacić za przewóz w luku. Dopłaty wahają się od 35 do 60 euro.
6. Jakie są wymiary bagażu kabinowego?
Wizz Air – 55 × 40 × 23 cm (dla pasażerów z usługą Wizz Priority).
Ryanair – 55 × 40 × 20 cm (dla pasażerów z opcją Priority & 2 Cabin Bags).
Oba bagaże mogą ważyć maksymalnie 10 kg i muszą zmieścić się w schowku nad głową.